SCHOUDERKLACHTEN

Heb je pijn in je bovenarm en heb je moeite om dingen op te tillen, om te ergens naar te reiken of kan je niet op die kant liggen? Misschien komt dit door je schouder. Gemiddelde 1/3e van de Nederlanders heeft wel eens last van de schouder, soms ook gecombineerd met rug- of nekpijn. Veelvoorkomende schouderaandoeningen zijn:

• Frozen shoulder

• Slijmbeursontsteking

• Spierscheur, peesscheur en/of spierverrekking

• Schouder instabiliteit nadat deze uit de kom is geweest

• Aspecifieke schouderpijn

Hoe ontstaat schouderpijn?

Schouderpijn ontstaat meestal langzaam, maar het kan ook gebeuren door een verkeerde beweging, nadat je bent gevallen of ten gevolge van sport. Naast pijn in je bovenarm, kun je ook last krijgen van je schouderblad of nek. Wist je al dat de structuren in de nek ook voor schouderpijn kunnen zorgen? Zo eenvoudig is het dus niet.

De schouder is het gewricht in ons lichaam dat het meeste kan bewegen. Daarnaast gebruiken we onze schouder veel. De combinatie van deze twee dingen maken dat schouderklachten lang kunnen aanhouden. Zo weten we inmiddels dat bijna de helft van de mensen met schouderklachten na een jaar nog last hebben. Dat betekent echter niet dat je met deze klachten moet blijven rondlopen!

Misschien heb je zelf al onderzoek gedaan naar wat er mis is met jouw schouder of ben je al bij een dokter geweest. Misschien heb je al gezocht op termen als slijmbeursontsteking, bevroren schouder of peesontsteking. Het is handig om meer te weten over wat er mogelijk aan de hand is, maar het is óók belangrijk om niet alleen op een diagnose te vertrouwen.

Ik kijk graag met je mee in mijn praktijk in Amersfoort, om te bepalen waardoor jouw schouderklachten aanwezig zijn en werk samen met jou aan een oplossing.