NEKKLACHTEN

Als je last hebt van nekklachten, zoals pijn en stijfheid, en als je moeite hebt met over je schouder kijken, dan ben je niet alleen. Nekklachten komen vaak voor en bijna iedereen krijgt er wel eens mee te maken. De meest voorkomende nekklachten zijn:

• Cervicogene pijn

• Spanningsklachten

• Whiplash

• Overbelasting of juist onderbelasting

• Nekhernia

Hoe ontstaan nekklachten?

Naast pijn en bewegingsbeperkingen kunnen nekklachten ook vermoeidheid, concentratieproblemen, spanning, hoofdpijn en/of armpijn veroorzaken. Ze kunnen plotseling ontstaan door bijvoorbeeld een auto-ongeval of verkeerde beweging, maar ze kunnen ook geleidelijk aan erger worden. Gelukkig verdwijnen nekpijnklachten meestal vanzelf, maar soms blijven de klachten langer aanhouden en wil je er graag vanaf. Er zijn verschillende oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat nekklachten blijven bestaan. Je kunt bijvoorbeeld anders gaan bewegen door de pijn, bepaalde bewegingen vermijden of ook stress en spanning kan invloed hebben op de klachten.

Nekpijn als gevolg van een ongunstige (werk)houding komt vaak samen voor met hoofdpijn en schouderklachten. De nek kan ook stram en stijf aanvoelen door gespannen spieren rondom het gebied. Een verkeerde (werk)houding of stress/spanning kan niet alleen nekpijn veroorzaken, maar ook hoofdpijn.

Misschien heb je zelf al onderzoek gedaan naar de oorzaak van jouw nekklachten, of ben je al bij een arts geweest. In beide gevallen is het nuttig om meer te weten over mogelijke oorzaken, wat een fysiotherapeut kan doen en welke stappen jij kunt nemen om het herstel te bevorderen en verdere klachten te voorkomen.

Ik help graag in mijn praktijk in Amersfoort, om te achterhalen wat de oorzaak van jouw nekklachten is en werk samen met jou aan een oplossing!