RUGKLACHTEN

Rugpijn is een veelvoorkomend probleem dat veel mensen treft, ongeacht leeftijd of beroep. Het kan variëren van milde, kortdurende pijn tot chronische pijn die het dagelijks leven beïnvloedt. Daarnaast kan het op verschillende plekken in de rug aanwezig zijn, zoals de bovenrug of onderrug, maar ook op meerdere tegelijkertijd. Veelvoorkomende oorzaken van rugpijn zijn:

• Lage rugpijn

• Hernia

• Stijfheid van de bovenrug

• M. Bechterew

• Spit

• LRS

• Scoliose

Hoe ontstaan rugklachten?

De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar hoe rugklachten ontstaan. Er zijn een aantal aandoeningen waarvan we precies weten wat er aan de hand is en hoe het komt, de zogenaamde specifieke rugpijn (M. Bechterew, scoliose, stenose, hernia etc.). Zo is M. Bechterew een inflammatoire aandoening, waarbij beweging en medicatie goed helpt. Een stenose en artrose zijn beelden die we veel bij ouderen zien en die ontstaan door de natuurlijke veroudering van de wervelkolom. Een hernia wordt veel gezien bij mensen rond het 40e levensjaar en zal in 75% van de gevallen binnen 3 maanden vanzelf wegtrekken.

Naast deze specifieke aandoeningen zijn er ook veel klachtenbeelden waarbij er niet duidelijk is wat er nou mis is. Dit noemen we aspecifieke rugpijn. Ondanks dat uit het onderzoek bij deze klachten niet duidelijk komt wat de oorzaak is, hebben we wél een goede indruk van hoe we deze klachten kunnen verminderen.

Wat er aan jouw rugklachten gedaan kan worden is afhankelijk van een boel verschillende factoren. Zo kunnen training en manipulaties en/of mobilisaties positieve effecten hebben. Maar ook (langdurige) stress, slaap en voeding hebben een enorm effect op rugklachten.

Wil jij hierover meer weten? Ik kijk graag met je mee in mijn praktijk in Amersfoort, om te bepalen waardoor jouw pols- of handklachten aanwezig zijn en werk samen met jou aan een oplossing!